tinggalkan jejak anda dibawah!

Tuesday 4 May 2010

virus Worm.Tearec.A yang ganas

assalamualaikum dan salam sejahtera..hari ni agak sibuk ditempat kerja..ramai orang yang cuti sakit..cuaca tak menentu..ada yang kena suspek h1n1.. macam-macam karenah..jadi yang tinggal untuk standby hanya saya dan kawan saya sahajalah (membantu rakan dalam kesusahan).. nama pun unit operasi..kenalah tolong walaupun secara profesionalnya kerja saya lebih kepada pengaturcaraan..kepada rakan-rakan yang kurang sihat, diharap cepat sembuh..(nasib baik antibodi saya kuat) hehehe..

di tempat kerja saya ada satu isu iaitu virus..isu ni dah lama dah pun..cuma belum lagi ada jalan penyelesaiannya..ada macam-macam antivirus seperti Panda, Mcafee, Kaspersky, Avira dan lain-lain..masalahnya, adakah semua antivirus ni berkesan untuk menahan serangan-serangan virus-virus yang tidak bertanggungjawab itu?

saya nak cerita pasal satu virus ni..namanya ialah Tearec. virus ini merebak melalui rangkaian komputer (local network) ataupun melalui emel (email)..kenapa saya cakap virus ini bahaya??...erm..senang jer..selang 3 hari virus ini akan overwrite semua content yang terdapat dalam dokumen seperti doc,docx,xls, dan yang sewaktu dengannya dengan perkataan " DATA Error [47 0F 94 93 F4 K5] "...sakit hati tak??heheh..penat-penat taip paperwork panjang lebar, last-last dapat DATA Error [47 0F 94 93 F4 K5]..nasib baiklah pc Bean Moreno kita tu tak kena virus ni masa kami siapkan paperwork final projek kami..kalau tak pengsanlah nak kena taip balik semua...

bukan itu sahaja...virus ni kalau tidak diambil tindakan dengan segera, dia boleh delete semua file *.exe yang terdapat dalam folder-folder antivirus anda..bila dah jadi macam tu, memang antivirus dah tak jalan dah...dia juga akan ubah registry pc kita..jadi berhati-hati lah dengan virus ini..selalulah keep up to date antivirus anda dan security update untuk microsoft windows (bagi yang pakai microsoft)...kenapa lah microsoft ni jadi sasaran virus..huhu..nasib baiklah saya dah ada Mcafee Antivirus yang Ori....kebal-kebal...
salah satu cara nak remove benda ni, download lah Tearec.A removal tools di Sofpedia. dibawah saya lampirkan sikit description untuk virus ni..kepada sesiapa yang rasa banyak dokumen penting dalam pc masing-masing, hati-hati ye...sekian, terima kasih..

Malware nameWorm.Tearec.A
TypeWorm
Affected platformWin32
Media-Typeapplication/executable
MD5 checksum1C237C5AF9C4C344EAAC451B2EF5459C
Static fileyes
Filesize94,154 Bytes
Wildlist entryyes
Alias names
(also known as)
SophosW32/Nyxem-H
McAfeeW32/Generic.worm!p2p
CA ETrustWin32/Blackmal.G
Protection
Webwasher Anti Malware6036.97.x
Side effects
  • Disable security applications
  • Uses its own Email engine
  • Lowers security settings
  • Registry modification
Propagation
  • Email
  • Local network

No comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget